sobota 9. júna 2012

Baza :-)

Keď som si prečítala u Viktora o vyprážaných kvetoch bazy http://delikatesy.etrend.sk/delikatesy/kvitne-baza-cierna-vysmazte-ju-v-palacinkovom-ceste-10366 , "spamätala" som sa: najvyšší čas ísť na zber, pokiaľ chcem, aby sa mi ešte niečo ušlo.

Už aj kolegyne v práci sa ma pýtali, kedy budem kvety vyprážať. Uplynulé roky som párkrát aj plody bazy čiernej zavárala.

V múdrej knižke som sa dočítala:
Kvet bazy je tradičný liek proti kašľu, prechladnutiu a horúčke. Obsahuje veľa flavonoidov podporujúcich dobrý obeh krvi, vrátane rutínu, ktorý napomáha pružnosti kapilár. Okrem toho obsahuje cholín patriaci do skupiny vitamínov B, ktorý údajne zlepšuje fungovanie mozgu, ako aj glykozidy, ktoré majú potenciálne liečivé účinky. Bazový kvet pomáha pri podpore potenia, povzbudzuje detoxikáciu a celkovú rezistenciu organizmu proti chorobám. Okrem toho je vhodný aj pri liečbe reumy a upokojuje alergické reakcie. Kvet obsahuje látky, ktoré pomáhajú pri liečbe kataru.

V skratke je to ďaľšia "bylinka", ktorá je dobrá na veľa vecí ;-) a krásne vonia. Keď sme boli s bratom malí, chodili sme spolu s otcom na zber bazových kvetov a potom z nich doma rodičia urobili sirup. Tak ako aj z agátu (tento rok sme ho s otcom "prepásli") a púpavy robili med. Teraz som sa vybrala s tatinom do Janíkovho dvora v Petržalke. A niekoľko kvetov aj na nás ostalo.


Ani neviem koľko kvetov sme nazbierali, len otec mal vo svojej papierovej taške viac ako 50.


Môjmu fotoaparátu zapózoval aj pavúčik a motýlik :)

Doma som na stôl prestrela biely obrus a poukladala naň kvety bazy, krásne prevoňali izbu. Prevarila som 2,5l vody na sirup a nechala chladnúť. Niekoľko kvetov som si vybrala na vysmážanie.


Poznáte hrašku? Klasickú hrašku používam napr. pri príprave zemiakových či cuketových placiek. Keď som v obchode uvidela hrašku vanilkovú veľmi som sa potešila. Chuť aj vôňu vanilky mám veľmi rada. Ale bola som sklamaná. Chuť ani vôňu vanilky som necítila :(
Použijem ju na zeleninové karbonátky :)

http://www.hraska.cz/

Cestíčko z hrašky pripravíme podľa návodu, kvety bazy v ňom omočíme a na oleji vypražíme. Dáme odkvapkať na servítok.


Vyprážané bazové kvety mám rada s posypaným práškovým cukrom a nejakou marmeládou, napr. s brusnicovou.

Dobrú chuť :-)






























































































































































































2 komentáre:

  1. tak toto som este neskusala :) ale dnes sme si pochutili na bazovom sirupe... S tatinom ste zlaty par :-) pacia sa mi tie tvoje vychytavky potravinove, hrasku teda nepoznam veru veru...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Asi pred hodinou som bazový sirup naliala do fľaší a uložila na chladné (aspoň dúfam, že je) a tmavé miesto (prikryla uterákom). Táni, máš pravdu, s mojím tatinom sme pár, nielen zlatý, ale aj uletený :-DDD Hrašku som spoznala pred niekoľkými rokmi na rôznych potravinových - gastro výstavách v Inchebe. Dá sa piecť aj samostatne, môžeš použiť miesto vajec a múky do placiek alebo ako "trojobal" :-)

      Odstrániť