nedeľa 12. augusta 2012

Brežské remeselné dvory, 11. 08. 2012 :-)




O remeselných dvoroch na Brehoch či v Brehoch ;-) som sa dozvedela z na FARMIČKE





Začala som zisťovať dopravné spojenia a bola som chvíľu sklamaná, že asi tam teda ani nepôjdem. Rozprávala som to kolegyniam a Zdenka okamžite zareagovala, že nech si pozriem spoj na Banskú Bystricu. A .... áno, spoje som "našla".


Naozaj by som po Slovensku viac chodila na akcie takéhoto typu, ale je problém so spojmi :-(  Nenadväzujú na seba, či príliš veľké odstupy sú medzi jednotlivými spojmi alebo cez víkend vôbec medzi Bratislavou a daným miestom jednoducho nejazdia. Ale tentokrát to vyšlo.


Keďže som toto miesto vôbec nepoznala, vyhľadala som si stránku obce BREHY  a napísala na obecný úrad. Veľmi promtne mi odpísala pani či slečna Majerská Dagmar. Navigovala ma zo stanice Nová Baňa k nim do obce a srdečne pozvala :-)


Ráno sa mi skoro vstávať nechcelo, tak som si pospala a išla vlakom až o 8.37 hod. Bol to síce bezmiestenkový rýchlik (čo som dobrý pocit nemala, ja si totiž na miestenky "potrpím"), ale lístok v I.triede mi zaručil pohodlie. Veľa ľudí necestovalo, miesta na sedenie bolo dosť. Po príchode do Novej Bane som si hneď kúpila spiatočný lístok a "dobrodružstvo" sa mohlo začať.




Od stanice som prešla na most, ktorý vedie ponad rieku Hron a na Brehy som si odkráčala asi 10-15 minút. Začalo jemne popŕchať, rozprestrela som dáždnik, zbalené gumáčky som zatiaľ nepoužila.




Už z mosta som videla obecné futbalové ihrisko, cintorín pod lesom, veľa ovocných slivkových stromov, myslím, že aj krásnu trnku (snáď to bola trnka) a začiatok obce s ľuďmi, čo sem prišli tiež.


Obec Brehy má v súčastnosti viac ako 1 100 obyvateľov. Leží na západných svahoch Štiavnických vrchov, na ľavom brehu rieky Hron. Kedysi bola slávna svojím baníctvom, ale hlavne hrnčiarstvom. Od Novej Bane sa odčlenila v roku 1996 (ja som mala vtedy iné "starosti" keďže som rodila :) ).




Brežský hasiči sa právom pýšili svojimi oceneniami.


Na remeselných dvoroch sa prevažná časť rodín (ktoré sa zapoja) prezentujú tým, čo im je najbližšie. Niektorí pečú, iní varia, ďaľší zasa pripravujú med či medovinu, atď. Páčili sa mi rôzne nápisy - "transparenty" na bránach jednotlivých domov zapojených rodín :)




Ochutnala som domáci kysnutý koláč s tvarohom a hrozienka. A ako chutil? Výborne, domáco!




V Gazdovskom dvore ľudia mali možnosť zoznámiť sa so poľnohospodárskymi strojmi, ktoré sa v minulosti používali a používajú aj dnes.



Tu sa nachádzala aj pamätná izba seniorov. Veeeľmi veľa fotografií dokumentujúcich činnosť dôchodcov a ľudí z obce. Prítomný bol aj redaktor Markízy.



Na tomto dvore ponúkali pečené ryby a guláš.



Boli zabezpečené aj tvorivé dieľne pre deti a deti to s radosťou využili :-)))




Na chovateľskom dvore sme si my - návštevníci mohli pozrieť zvieratká, ktoré pán majiteľ chová. Holandský mini capko bol aj na predaj :(




Nechýbali ani syrové dobroty zo salaša. Domov k našim som si odniesla syrové ovčie korbáčiky.




Pán hrnčiar aj na mieste vyrobil džbánik pre potešenie :-)))




V Pekárskom dvore stál za odskúšanie minimálne cesnakový podevník (neochutnala som, keďže som sa chystala na bryndzové halušky).





Aj ja som sa dala vyfotiť, aby som mala pamiatku ;-)




Kamenár predvádzal svoju prácu a rezbár na počkanie urobil "cedník" :-)))







V tomto dvore som si dala bryndzové halušky bez slaniny. Boli výborné zemiakové, no na môj vkus či moju chuť by som dala viac bryndze. Sadla som si na lavičku a pomaly ich vychutnávala.




Vo Včelárskom dvore si mohli návštevníci zakúpiť domáci med, ochutnať medovinu či vidieť včely "priamo v akcii".




Po dedinke spievali dva "súbory", aaach, tie nádherné hlasy :-)))



Aj živá kapela spievala - vyhrávala.



Vyhľadala som aj obecný úrad a na oznamnej tabuli sa dozvedela, že dnes o 16 hod. sa konajú Majstrovstvá pohronských obcí v splave netradičných plavidiel. Ak máte cestu okolo, zastavte sa :)


Do Bratislavy som išla vlakom o 14.08 hod. a doma som bola pred 17 hod. Brat prišiel pre mňa autom, zobrala som tortu a išli sme k rodičom si "posedieť" (k mojím a meninám mojej maminy).


Ďaľší krásny deň za mnou :-))))))))))))))














































































































































































































































































































































































4 komentáre:

  1. Zuzka, no veru skoda, ze sme sa tam nestretli, snad mi potom niekedy ukazes aj dalsie fotky .-)) a tesim sa na nase dalsie pochodzky a zazitky, posielam objatie a posunula som ti ocenenie Liebster blog, ktore som dnes dostala :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Táni, ďakujeeeem veľmi pekne, no teraz som v pomykove, pretože neviem, čo také ocenenie obnáša...

      Odstrániť
  2. super reportáž, vyzerá že si si užila naozaj krásny deň :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Biba, áno, užila som si svoj dokonca meninový deň. Ja nemám problém cestovať - ísť niekam aj sama ;-)

      Odstrániť